fbpx

7 meest gemaakte fouten in de boekhouding

Door Dewi | 20 juni 2022

Als administratiekantoor helpen we veel ondernemers om hun administratie op orde te houden. In de afgelopen jaren hebben we al veel voorbij zien komen bij het overnemen van de boekhouding. Vaak zien we dezelfde fouten terugkomen. Dus hoog tijd om een overzicht te geven van de meest gemaakte fouten in de boekhouding zodat ze hopelijk niet meer worden gemaakt 😊.

1. Foute facturen

Maak je nog facturen in Word? Dan sluipt er al snel een foutje in. Maar ook als je met boekhoudsoftware facturen maakt, is er een kans dat er wat misgaat. Dubbele facturen, verkeerde nummering, gegevens op de factuur kloppen niet, btw mist. Dit zijn voorbeelden die we tegenkomen. Naast het gegeven dat dit niet handig is voor je eigen administratie, kun je op termijn ook problemen krijgen bij een controle van de Belastingdienst als de facturen niet aan de gestelde factuurvereisten voldoen..

2. Verkeerde btw-tarieven

Voortbordurend op fouten in de factuur zien wij dat er vaak een verkeerd btw-tarief wordt gehanteerd. Welk btw-tarief je moet neerzetten hangt onder anderen af van de diensten of producten die je levert en in welk land de afnemer zich bevindt. Check hier of je de goede btw-tarieven hanteert.

3. Zakelijk en privé niet goed gescheiden

Zeker de wat kleinere of startende ondernemingen hebben geen zakelijke rekening geopend en doen alles vanaf een privérekening. Maar het kan ook dat per ongeluk vanaf de privérekening wordt betaald of een privé uitgave vanaf de zakelijke rekening wordt betaald. Dit moet allemaal worden gecorrigeerd en kost onnodig veel tijd. Zonde! Dus let er goed op dat je zakelijke en privébetalingen gescheiden houdt. Een zakelijke rekening als ondernemer is dan ook geen luxe, maar een must. In het geval van een vof en BV is het zelfs een vereiste, omdat de tenaamstelling overeen moet komen.

4. Administratie niet goed bijhouden

Voor veel ondernemers is het doen van de administratie een klusje waar ze niet heel blij van worden. Je hebt het druk met de dingen binnen je bedrijf waar je meer energie van krijgt. Er ontstaat een achterstand in de administratie, bonnetjes raken kwijt en de tijd die je eraan moet besteden om het bij te werken wordt alleen maar meer. Dit kun je oplossen door een vaste dag in te plannen om je administratie te doen. Doe het ook digitaal via moderne boekhoudsoftware of besteed het uit aan een boekhouder die lekker digitaal werkt 😉. Door de administratie te automatiseren en digitaal te werken kun je het overal bijhouden en kost het je allemaal veel minder tijd. Door altijd bij te zijn en overal inzage te hebben in je administratie kun je ook snel schakelen wanneer nodig.

5. Fouten in de btw-aangiften

De meeste ondernemers moeten elk kwartaal btw-aangiften doen. Wanneer dit door de ondernemer zelf wordt opgepakt, is het iets waar meestal te laat aan wordt begonnen. Stress om over de afgelopen drie maanden alles terug te zoeken en uiteindelijk wordt op de valreep dan een aangifte gedaan. In alle haast kan het zijn dat er fouten worden gemaakt. De btw van etentjes is onterecht afgetrokken, missende facturen en bonnen niet meegenomen, buitenlandse btw is niet vermeld, verkeerde facturen door alleen naar betaaldata te kijken in plaats van naar de factuurdatum.

Wat kun je doen als je een fout hebt gemaakt in de btw-aangifte?

6. Aftrekposten en regelingen niet toegepast

Niet per se een boekhoud fout, maar wel iets wat vaak wordt vergeten of niet goed wordt toegepast. Als ondernemer kunnen er aftrekposten zijn waar je recht op hebt om je winst te drukken, en dus meer geld over houdt onder aan de streep. Denk aan startersaftrek en de zelfstandigenaftrek. Het is natuurlijk zonde als je hier geen gebruik van maakt. Om zeker te weten dat je geen aftrekposten of regelingen mist, kun je altijd de hulp inschakelen van een boekhouder. Die weet precies waar je recht op hebt.

7. Te weinig geld achterhouden voor de belasting

Dit laatste punt is niet onbelangrijk en helaas iets dat voorkomt. Ondernemers verkijken zich erop hoeveel geld je achter de hand moet houden om de belastingen te betalen. Wat je verdiend is niet het bedrag wat je netto in je zak kunt stoppen. Wat je moet betalen verschilt per ondernemer en hangt af van de winst die je maakt.

Om verrassingen te voorkomen zou je kunnen overwegen om gebruik te maken van de mogelijkheid om een voorlopige aanslag aan te vragen. Op basis van een schatting van de inkomstenbelasting kun je de belasting verspreid betalen over het jaar.

Bonus tip!

De administratie goed bijhouden en aangiften op tijd indienen vraagt aandacht van jou als ondernemer. Ben je er niet goed in? Lukt het je niet om het goed bij te houden? Denk je dat je fouten maakt? Vraag op tijd om hulp! Voorkom hiermee stress, boetes of andere vervelende situaties. De kosten voor het uitbesteden van de je administratie bij een administratiekantoor kan dan rust bieden. Zie de kosten als een investering en een goede boekhouder zal zich altijd terugverdienen 😊.

Wil je weten wat wij voor je kunnen betekenen? Neem dan vrijblijvend contact op.

Alle blogs
Ondernemingsweg 2C
2404 HN 
Alphen aan den Rijn

Onze kantoren

Administratiekantoren GoedOpOrde.nlFranchise kantoor starten?
Chat openen
Welkom!
Kunnen we je ergens mee helpen? Stuur ons een berichtje en een van onze medewerkers helpt je graag verder.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram