fbpx
Wat kost het starten van een eigen bedrijf? > Home > Blogs > GoedOpOrde.nl
Btw bij zaken doen in het buitenland

Wat kost het starten van een eigen bedrijf?

door Dewi
categorie ,

Zit jij erover na te denken om een eigen bedrijf te starten? Tof! Voordat je vol enthousiasme in het ondernemerschap stapt, is het handig om te weten wat het kost. We zetten de kosten waar je mee te maken gaat krijgen voor je op een rij.

In het begin telt elke euro mee. Niet dat het starten van een eigen bedrijf kapitalen kost, maar er zijn kosten waar je nu eenmaal niet onderuit komt.

Inschrijving KvK

Bij het starten van een eigen bedrijf moet je je onderneming altijd inschrijven in het Handelsregister van de Kamer van Koophandel (KvK). Onder deze kosten kun je echt niet uitkomen als je een eenmanszaak, vennootschap onder firma (vof), commanditaire vennootschap (cv) of maatschap start. Je betaalt eenmalig € 50 inschrijfgeld en nog eens € 15 als je een papieren uittreksel wilt. Deze bedragen moeten ter plekke betaald worden.

Andere rechtsvorm?
Als je kiest voor een andere rechtsvorm, zoals een besloten vennootschap (bv) of stichting, moet je daarbij rekening houden met notariskosten. Die stelt een oprichtingsakte op en zorgt dat je wordt ingeschreven bij de KvK. De kosten hiervoor lopen uiteen, maar je moet rekening houden met een bedrag tussen de € 300 en € 1.000.

Kantoorkosten

Kun je vanuit huis aan de slag of ga ja vanuit een kantoorpand werken? En heb je voor het doen van je werk wat basis kantoorartikelen nodig of moet je een bus vol met gereedschap aanschaffen? Zorg dat je inschatting maakt van de zaken die je echt nodig hebt om je bedrijf te starten. Houdt er rekening mee dat niet alle kosten voor de inrichting van een thuiskantoor aftrekbaar zijn. Vergeet ook niet dat je een deel van de investeringen kunt schalen onder Kleinschaligheidsinvesteringsaftrek (KIA).

Telefoon en internet

Je kunt als ondernemer niet zonder telefoon en laptop. Ook een goede internetverbinding is geen overbodige luxe. De kosten die je maakt voor de aanschaf van een telefoon en laptop mag je aftrekken van de winst uit je onderneming. Zorg er wel voor dat de facturen van de aankopen op naam van je bedrijf staan, zeker als je een BV hebt. Ditzelfde geldt voor het afsluiten van een zakelijk abonnement welke aftrekbaar is.

Had je al een privé telefoon en/of (internet) abonnement? Dan zijn de kosten gedeeltelijk aftrekbaar. Hiervoor moet je een schatting maken waar je zelf verantwoordelijk bent. Dit gedeelte moet je dan wel kunnen bewijzen bij een eventuele controle van de Belastingdienst.

Zakelijke rekening

Een zakelijke rekening is niet gelijk, maar wordt wel sterk geadviseerd vanuit de Belastingdienst. Voor een BV is het overigens wel verplicht! Om financieel overzicht te houden is het wel handig om er eentje te openen. Je kunt dan makkelijk je privé en zakelijke kosten uit elkaar houden. Daarbij kan het veel voordelen hebben als je met boekhoudsoftware of een boekhouder werkt. De kosten voor een zakelijke rekening verschillen per bank. Houdt rekening met een bedrag tussen de € 5 - € 15 per maand.

Sales & Marketing

In de meeste gevallen komen klanten niet vanzelf en zal je iets moeten doen om potentiële klanten te laten weten dat je er bent. Klanten gaan je immers voorzien van omzet! De kosten hiervoor kun je zo gek maken als je zelf wilt. Waar je kosten voor kunt maken? Opzetten van je website, drukken van materiaal (visitekaartjes bijvoorbeeld) of het laten ontwerpen van een logo/huisstijl. Wil je hier in het begin niet veel geld aan uitgeven? Doe dan in eerste instantie zoveel mogelijk zelf en besteed genoeg tijd en energie aan je sales en marketing activiteiten. Vergeet hierbij niet dat het goed is om je gezicht te laten zien op relevante (netwerk-) bijeenkomsten en gebruik te maken van online marketing (bijvoorbeeld social media).

Boekhouder

Bij het ondernemerschap hoort ook het bijhouden van een administratie. Dit kun je natuurlijk in eerste instantie zelf doen (en hiermee kosten besparen) via een Excelbestand of betaalbare boekhoudsoftware. Maar wanneer je het niet zo op cijfers en administratie hebt, kan het fijn zijn om een boekhouder of administratiekantoor in te schakelen. Je kunt dan al je administratie (digitaal) aanleveren en zij zorgen dat alles netjes wordt verwerkt en je aangiften op tijd worden gedaan. De kosten van een boekhouder variëren nogal en het maakt hierbij natuurlijk ook uit wat je precies aan diensten wilt uitbesteden.  Dit kost natuurlijk wat meer geld dan alles zelf doen, maar een goede boekhouder kan je met juiste adviezen juist geld besparen. Wist je dat de kosten die je voor een boekhouder maakt ook opgevoerd kunnen worden als zakelijke kosten? Hiermee betaal je netto ongeveer de helft en kun je de btw volledig terugvorderen. Scheelt weer!

Wat wij voor je kunnen doen?
Wist je dat je bij ons als startende ondernemer al volledig bent ontzorgd op administratief gebied vanaf € 65,- per maand? Kun jij je mooi focussen op het opstarten van je onderneming. Meer weten? Neem dan vrijblijvend contact op.


Meer weten?

Blijf op de hoogte!
Schrijf je in op onze nieuwsbrief om geen nieuws te missen 
over wat belangrijk is voor jou als ondernemer!
Ondernemingsweg 2C
2404 HN 
Alphen aan den Rijn

Onze kantoren

Alphen aan den RijnDen HaagRotterdamUtrechtFranchise kantoor starten?
Volg ons: 
envelope-ophoneuser-plus
Chat openen
Welkom!
Kunnen we je ergens mee helpen? Stuur ons een berichtje en een van onze medewerkers helpt je graag verder.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram