Als ondernemer krijg je altijd te maken met zakelijke kosten. Maar wat wordt nu eigenlijk allemaal als zakelijke kosten gezien? En wat kun je dan met deze gemaakte kosten? In deze blog leggen we het allemaal aan je uit.
Laten we starten met het begrip zakelijke kosten, ofwel bedrijfskosten. Dit zijn eigenlijk alle noodzakelijke kosten die je maakt voor je bedrijf. In beginsel zijn al deze bedrijfskosten zakelijk aftrekbaar bij de aangifte inkomstenbelasting. Door deze in mindering te brengen op de omzet, wordt jouw winst verlaagd waardoor je minder belasting hoeft te betalen. Handig dus!
Je bent als ondernemer vrij om te bepalen welke kosten je maakt voor je bedrijf en hoeveel je daaraan uitgeeft. Zolang je een goede motivatie hebt over het opvoeren van bepaalde kosten, is het in orde volgens de Belastingdienst. Maar wat zijn dan nu de aftrekbare zakelijke kosten?
De Belastingdienst heeft een lijst gedefinieerd met bedrijfskosten.
We geven je hierbij een overzicht van de zakelijke kosten die direct fiscaal aftrekbaar zijn en welke kosten je moet afschrijven.
Veel voorkomende bedrijfskosten
Twijfelgevallen
Soms is er sprake van een grijs gebied als je kijkt naar zakelijke en privékosten. Je kunt een zakelijk bedrijfsmiddel in bepaalde gevallen privé gebruiken en andersom. En dan nog gaat het om jouw eigen interpretatie. Jij kunt iets als noodzakelijk voor je bedrijf zien, maar kun je de kosten niet aftrekken. Welke twijfelgevallen bedoelen we?
In de eerdere opsomming stond al vermeld dat je grotere aankopen mag aftrekken, maar hiervoor gelden wel aparte regels.
Wanneer je een aankoop doet van een bedrijfsmiddel vanaf € 450 euro, en het item gaat langer dan 1 jaar mee, dan ziet de Belastingdienst dat als investering. Daarom mag je van deze middelen niet alle kosten aftrekken in het jaar van aanschaf. Afhankelijk van de levensduur van het middel, moet je het overeen bepaald aantal jaar afschrijven. Een laptop van € 1.300 euro moet je dus over 5 jaar afschrijven, maar een headset van € 180 trek je direct af van de winst in het boekjaar van aanschaf.
Complementaire goederen kun je wel als één investering zien. Denk hierbij aan het inrichten van een gezellige wachtruimte bij je kantoor waarbij je een bank, twee stoelen en een salontafel aanschaft die per stuk meer dan € 450 kosten. Dit kun je dan als één investering zien.
In het bovenstaande stuk gaat het om de kosten, dus het factuurbedrag exclusief btw. De btw wordt namelijk apart behandeld en verwerkt via de aangifte omzetbelasting (btw-aangifte). Hiermee worden deze bedragen niet als bedrijfskosten gezien.
De enige uitzondering hierop is als je onderneming niet of gedeeltelijk btw-plichtig is. In dat geval kan ook het bedrag aan btw als kosten worden aangemerkt.
Bovenstaande stuk gaat over het opvoeren van zakelijke kosten in de aangifte inkomstenbelasting en niet over de btw in de btw-aangifte.
We gaven het al eerder aan. Bij een eventuele controle van de Belastingdienst wordt om bewijslast gevraagd voor de zakelijke kosten en moet je deze kunnen verantwoorden. Zorg dus dat je alle bonnetjes, facturen en andere relevante documenten bewaart. Wettelijke bewaartermijn hiervoor bedraagt 7 jaar.
Twijfel je of een uitgave opgevoerd kan worden als zakelijke kosten? Check dit dan altijd bij je boekhouder of financieel adviseur. Op zoek naar een boekhouder die je hierbij kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact met ons op. Onze financieel adviseurs staan voor je klaar om jouw boekhouding altijd goed op orde te hebben en je te voorzien van advies.