Vanaf 1 juli gaan de btw-regels veranderen voor de e-commerce binnen de EU. De nieuwe EU-regeling is bedoeld om procedures makkelijker te maken en fraude tegen te gaan. Zo komt er een vernieuwd en versimpelde btw-aangifte via het éénloketsysteem. De belangrijkste wijzigingen zetten we voor je op een rij zodat je weet waar je rekening mee moet houden.
Voordat we losgaan op alle veranderingen is het goed om te vermelden voor wie de nieuwe e-commerce regels gaan gelden. Webshops en platformen die aan buitenlandse consumenten leveren in de EU, maar ook dropshipping valt hieronder. Dat gezegd hebbende gaan we over tot de nieuwe regels.
BTW 2021
Er zijn eigenlijk drie grote veranderingen waar die invloed hebben op je bedrijf. We zullen ze alle drie toelichten.
- Gezamenlijk drempelbedrag
Vanaf 1 juli verdwijnen alle afzonderlijke drempelbedragen voor landen en geldt er één drempelbedrag van € 10.000 per kalenderjaar. Dit bedrag is van toepassing op alle afstandsverkopen (goederen en diensten) aan consumenten binnen de EU.
In de tweede helft van 2021 geldt het drempelbedrag van € 10.000. Hierna geldt een drempelbedrag van € 10.000 per kalenderjaar.
Onder drempelbedrag
Blijf je met buitenlandse verkopen in de EU onder het drempelbedrag? Dan mag je de Nederlandse btw in rekening blijven brengen. Voorwaarde is wel dat je zending in Nederland begint en je een vestiging in een EU-land hebt.
Wanneer ander btw-tarief?
Het btw-tarief van het land waar je klant gevestigd is hoef je pas toe te passen als je met die factuur het drempelbedrag overschrijdt.
Voorbeeld: je hebt voor € 9.000 geleverd aan klanten binnen de EU. Je moet nog een factuur opstellen aan een Spaanse klant voor € 2.000. Met deze factuur overschrijd je het drempelbedrag waardoor je de factuur moet belasten met de Spaanse btw.
- Vervallen btw-vrijstelling
Vanaf 1 juli vervalt de drempelwaarde van € 22 per zending en wordt er btw geheven op de invoer van alle commerciële goederen. Zendingen tot € 150 blijven wel vrijgesteld van invoerrechten. Je gebruikt het btw-tarief van het land waar de klant woont. Dit kun je allemaal gemakkelijk regelen via het éénloketsysteem.
Je kunt het bedrag in rekening brengen bij je (eind)klant als de zending de douane passeert. Of je kunt het bedrag innen op het moment van de verkoop door gebruik te maken van de IOSS (Import One Stop Shop).
- Verkopen via platforms
De nieuwe e-commerceregels hebben ook gevolgen voor online platforms en voor ondernemers die goederen verkopen via deze platforms. In sommige gevallen wordt het platform verantwoordelijk gemaakt voor de verschuldigde btw. Wanneer een platform meer doet dan vraag en aanbod bij elkaar brengen. Denk aan het faciliteren van bestellingen en betalingen. In sommige gevallen is er dan sprake van ‘platformfictie’. Dit is wat complexe materie. Run je een platform en laatje goederen rechtstreeks door professionele verkopers van buiten de EU naar landen in EU-landen verzenden? Of ben je ondernemer die gebruik maakt van een platform? Dan is het verstandig om je te laten adviseren of je na 1 juli te maken krijgt met een grotere btw-plicht en aansprakelijkheid.
Éenloketsysteem
Het werd al eerder genoemd, maar wat is het precies?
De huidige MOSS-regeling voor leveranciers van digitale diensten in de EU zal per 1 juli opgaan in het nieuwe éénloketsysteem, en zal de OSS (One Stop Shop) regeling gaan heten. Het voordeel van de OSS is dat je niet in elk land een aparte registratie nodig hebt voor het betalen van de btw over afstandsverkopen. Voordeel van deze regeling is dat je je alleen maar hoeft te registreren bij de Nederlandse Belastingdienst in plaats van meerdere landen. Een ander voordeel is dat je de verschuldigde btw in verschillende landen met één overboeking per kwartaal kun regelen in plaats van vele losse overboekingen. Tot slot ben je niet langer verplicht om facturen te sturen aan consumenten (wanneer een land dat verlangt) en aan allerlei verschillende factuureisen te voldoen.
Is je bedrijf al in andere landen geregistreerd voor de btw? Dan kun je deze opzeggen als je deelneemt aan het éénloketsysteem.
Niet in alle gevallen kan OSS worden gebruikt. Zo werkt het niet bij een fiscale eenheid.
Invoering nieuwe regels
Het éénloketsysteem, ofwel OSS, bestaat uit drie verschillende regelingen:
- De ‘Unieregeling’
Als je bedrijf in de EU is gevestigd en ten minste 1 vestiging heeft in een EU-land. Deze regeling is voor intra-EU afstandsverkopen en dienstverrichtingen. - De ‘niet-Unieregeling’
Als je bedrijf buiten de EU is gevestigd zonder vestiging in de EU. Deze regeling is voor dienstverrichtingen. - De ‘Invoerregeling’
Deze regeling is voor afstandsverkopen van goederen buiten de EU met een waarde van maximaal € 150.
Voor elke regeling kun je apart een aanmelding doen bij de Belastingdienst via ‘Mijn Belastingdienst Zakelijk’. Je hebt hiervoor wel eHerkenning niveau 3 nodig, tenzij je een eenmanszaak hebt (DigiD). Als je dit nog voor 30 juni regelt kun je het derde kwartaal direct gebruik maken van het voordeel dat je maar één aangifte hoeft te doen.