Veel ondernemers hebben thuis een kantoor. Zeker in de opstartfase kan dit behoorlijk wat kosten besparen. En in de huidige tijd is het geen overbodige luxe om een goede werkplek thuis te hebben gezien er veel vaker vanuit huis wordt gewerkt. Welke kosten zijn dan aftrekbaar voor jou als ondernemer bij een thuiskantoor?
De afgelopen periode zijn steeds meer ondernemers thuis gaan werken. Dat biedt voordelen, zoals het hebben van minder reistijd. Deze tijd kun je efficiënt besteden aan je werk. Maar je maakt nu wellicht ook kosten die je anders niet had gemaakt. Mogelijk moet je een werkruimte inrichten, staat de verwarming vaker aan, je verbruikt meer stroom door het vaker opladen van je laptop, licht wat aan staat en andere apparaten die je vaker gebruikt. En dan drink je ook nog vaker koffie of thee en gaan de wc rollen ook een stuk harder. Maar welke van de kosten kun je nu (gedeeltelijk) als zakelijke kosten aanmerken?
Laten we beginnen met de werkruimte. Als je aan bepaalde voorwaarden voldoet kun je de kosten voor een werkruimte als zakelijk aanmerken. Het moet dan gaan om een zelfstandige werkruimte met een eigen ingang en sanitaire voorzieningen. Je zou de ruimte in feite ook kunnen verhuren aan een derde partij. Daarbij moet je de ruimte voor meer dan 90% gebruiken voor je onderneming en moet je hier minimaal 30% van je totale inkomsten verdienen.
Tip: test hier zelf of jouw thuiskantoor in aanmerking komt voor belastingaftrek.
Dus heb je plannen om op zolder te gaan zitten? Of werk je graag aan de keukentafel zodat je snel dat kopje koffie kunt pakken? Dan voldoe je niet aan de gestelde eisen en mag je geen kosten aftrekken.
En wat als je wel aan de voorwaarden voldoet?
Als uitgangspunt geldt dat je de kosten voor het deel van de woning datje zakelijk gebruikt op de zaak mag zetten. Bij een huurwoning is dat dus onder andere een percentage van de huurkosten. Ook andere kosten kunnen op de zaak worden gezet zoals energiekosten en schoonmaakkosten. Bij een eigen woning komen nog wat extra regels. In sommige gevallen behoort (een deel van) je pand namelijk tot het ondernemersvermogen. Dat betekent ook dat je dat deel van de hypotheekrenteaftrek niet mag terugvragen bij de inkomstentbelasting, maar dit zakelijke kosten zijn die je in mindering brengt op de winst in de onderneming. Daarnaast moet je belasting betalen over het zakelijke deel van de overwaarde bij verkoop.
Wil je zeker weten dat jouw thuiswerkplek aan de eisen voldoet? Of advies of een externe werkplek huren niet fiscaal aantrekkelijker is? Check dit dan altijd bij je boekhouder of financieel adviseur. Op zoek naar een goede boekhouder die je hierbij kan helpen? Neem dan vrijblijvend contact met op met een van onze kantoren.
Inrichting kantoor
Een werkplek wordt vaak ingericht met een bureau, beeldscherm, goede bureaustoel en andere benodigdheden. Deze kosten kun je opvoeren voor de Kleinschaligheidsinvestering (KIA). Daarbij mag je van deze kosten btw in aftrek brengen bij de btw-aangifte.
Over het algemeen zijn energie- en internetkosten privé kosten. Onder bepaalde voorwaarden kun je hier enkele kosten als zakelijk opvoeren. Dit hangt af van de verhouding zakelijk vs. privé.
Energiekosten
Gebruik je bij het thuiswerken met apparaten die veel energie verbruiken? En staat deze apparatuur op je ondernemingsbalans? Dan mag je de kosten (gedeeltelijk) aftrekken van de fiscale winst.
Het bedrag wat je kunt opvoeren als aftrekpost moet je dan wel berekenen. Dat kun je doen door het energieverbruik van de apparatuur te vermenigvuldigen met het aantal uren en dagen dat je deze in gebruik hebt. De energiekosten van de apparaten kun je dan vervolgens aftrekken van de fiscale winst.
Internet
Online vergaderen, online research doen en online boekhouden. Je gebruikt het internet dan echt voor zakelijke doeleinden en zou je mogen aftrekken. Ook als het internet niet op naam van je bedrijf staat. Je moet wél aan kunnen tonen dat je het internet thuis veel zakelijk gebruikt bij een mogelijke controle van de Belastingdienst.
Er zitten dus nog wel wat haken en ogen aan de fiscale aantrekkelijkheid van een kantoor aan huis. Trek dus vooral je boekhouder (of ons ?) aan het jasje om je goed te laten adviseren.
Wil je weten welke zakelijke kosten nog meer aftrekbaar zijn bij de aangifte inkomstenbelasting? Check dan de blog die we hier over schreven.