Je hanteert al jaren hetzelfde tarief voor een dienst of product, maar aan de andere kant nemen de kosten jaarlijks toe. De juiste prijs vragen voor je diensten en producten draagt bij aan de financiële gezondheid van je bedrijf. Check jij wel eens of je tarieven nog up-to-date zijn?
Het is goed om af en toe je tarieven onder de loep te nemen. Dit wordt door veel ondernemers te weinig gedaan, omdat ze er tegenop zien als de prijs omhoog moet. Bang dat het klanten gaat kosten.
Hoe reageer jij op een verandering van tarieven? Op een verlaging waarschijnlijk enthousiaster dan op een verhoging. Als jij je tarieven wilt wijzigen zul je dus stevig in je schoenen moeten staan.
Aanpassing tarief nodig?
Om te beginnen is het belangrijk om te checken of het nodig is om je tarieven aan te passen. Het makkelijkst is om dit jaarlijks te bekijken. Dit kun je doen in een aantal stappen.
- Onkosten bepalen
Hoeveel moet je verdienen per product of per uur om minimaal quitte te spelen? Zorg dat je weet wat je kostprijs is en bereken deze elk jaar opnieuw. Door inflatie, stijgende kosten, duurdere inkoop of andere invloeden kunnen zorgen voor verandering in jouw kostprijs. - Uit de kosten komen
Kom je nog steeds uit de kosten als je niks doet aan je tarieven? Als het krap wordt of je gaat mogelijk verlies draaien kun je nog kijken of het mogelijk gecompenseerd kan worden door meer omzet te maken. Kom je dan nog steeds niet goed uit? Dan weet je dat de tarieven omhoog moeten.
Het kan overigens ook een conclusie zijn dat er te hoge kosten worden gemaakt en je hierin moet snijden. Onnodig hoge kosten maken kan ook drukken op je financiën die bij een verlaging een ander beeld geven op je tarieven. Regelmatig je kosten doornemen is dan ook aan te raden. - Concurrentie en markt
Vergeet niet te kijken naar de ontwikkelingen in de markt en wat je concurrentie vraagt voor een vergelijkbare dienst of product. Laat je hierdoor niet compleet leiden, maar maak eigen afwegingen. Je wilt jezelf ook niet uit de markt prijzen.
Tarieven verhogen
Je hebt een keuze gemaakt en gaat de tarieven verhogen. Maar hoe pak je dat aan? We geven je hier een aantal manieren.
- Gewoon doen!
Heb je veel nieuwe klanten of nieuwe projecten? Dan kun je ‘gewoon’ je tarieven aanpassen zonder hier veel aandacht aan te geven. Producten kun je ook over algemeen in stilte verhogen zolang het geen extreme verhoging is. - Uitleggen zonder te verontschuldigen
Wanneer je veel met bestaande klanten werkt of klanten hebt met wie je langer zaken doet is het wel zo aardig om tariefswijzigingen aan te kondigen. Informeer zonder in details te treden of jezelf te verontschuldigen. Je bent je klanten geen verantwoording schuldig, maar zorg ervoor dat je wel een verhaal hebt. - Stapsgewijs verhogen
Ben je erachter gekomen dat je tarieven flink omhoog moeten? Of verwacht je veel weerstand of zelfs vertrekkende klanten als je aan de prijs gaat zitten? Door je tarieven in meerdere kleine stappen aan te passen valt dit misschien beter te behappen bij de klant. - Alleen nieuwe klanten verhogen
Wil je om wat voor reden dan ook de tarieven van je huidige klanten niet veranderen? Dan kun je ervoor kiezen om het zo te laten en alleen voor nieuwe klanten andere tarieven rekenen. Die zullen immers niet beter weten, tenzij ze op goede voet zijn met bestaande klanten. Zorg in ieder geval dat je volledig achter je keuze staat. - Klanten binden voor langere tijd
Werk je op basis van langere samenwerkingen met je klanten? Dan kun je met loyaliteit wellicht wat winnen. Door het laten afnemen van een strippenkaart, abonnement, lidmaatschap of langere contractperiodes kun je aanbieden het tarief niet te veranderen of minder te verhogen. - Inflatieverhoging
Jaarlijks je prijzen verhogen met alleen een inflatiecijfer (prijsindex) is de minimale verhoging wat je door kunt voeren.
Onvrede over verhoging
Krijg je te maken met klanten die afscheid willen nemen door de tariefswijziging? Dat is natuurlijk vervelend, maar zolang het bij enkele blijft mogelijk te overzien. Zolang het bij enkele blijft is dit niet erg. Het hoeft niet de ware reden te zijn waarom een klant vertrekt of geen zaken meer wilt doen. Daarbij kunnen het ook verliesgevende klanten zijn bij een gelijkblijvende prijs. Wellicht trekken de aangepaste tarieven juist weer mooie nieuwe klanten aan!
GoedOpOrde.nl adviseert je graag!
Wil je meer inzicht in je financiële administratie? Sparren over het eventueel wijzigen van je tarieven? De financieel adviseurs van GoedOpOrde.nl helpen je graag! Informeer vrijblijvend naar de mogelijkheden.
Meer lezen?