fbpx

Klanten, het zijn net mensen: Een ode aan onze collega's

Door Roy | 29 augustus 2024

Elke dag staan ze klaar om de administratieve chaos van andere bedrijven het hoofd te bieden. Na een goede nachtrust en een gezond ontbijt gaan ze de strijd weer aan. Vol goede moed de laptop open, wat heeft deze dag te bieden?

Deze blog is een ode aan onze medewerkers. Administratieve superhelden, die heel soms hun laptop het liefst uit het raam zouden gooien. Vandaag duiken we in de top 5 bijzondere klanten die jullie dagelijks trotseren. Maar zoals je van ons gewend bent denken we uiteraard wel gelijk in oplossingen!

De "Ik-heb-alles-in-een-schoenendoos" klant

Ah, de klassieker onder de ergernissen! Hoewel ze van een uitstervend ras zijn, zijn ze er nog wel: de klant die aankomt met een schoenendoos of map vol bonnetjes, kassabonnen en iets van etensresten van wat ooit een lunch onderweg was… Het lijkt wel alsof ze denken dat jij een financiële archeoloog bent, klaar om hun fiscale geschiedenis op te graven uit een berg papier.

Tip! Overweeg een 'Meest creatieve administratie' award uit te reiken. De prijs? Een smartphone met een vooraf geïnstalleerde app om de bonnen in te kunnen sturen.

De "Deadline? Welke deadline?" klant

Je hebt het vast al honderd keer gezegd: "Stuur je administratie deze maanden op tijd!" Maar toch zijn er altijd van die klanten die denken dat deadlines meer richtlijnen zijn dan harde grenzen. Ook kun je ze vaak van tevoren al aanwijzen. Guess what: het zijn precies dezelfde mensen die vervolgens verbaasd zijn dat hun aangifte niet op tijd is ingediend. 🤦‍♂️

Tip! Start een 'Deadline Bingo'. Wie het vaakst te laat is, wint een gratis agenda voor het komende jaar! Misschien helpt het.

De "Paniek! Ik moet morgen naar de bank!" Planners

Je dag loopt lekker op schema en dan… PING! Een mailtje van die ene klant:

"Hey, ik heb morgen een afspraak bij de bank voor een hypotheek. Kun je nog snel even alle cijfers op een rijtje zetten? Ook wil ik graag de jaarrekening van vorig jaar die ze nodig hebben. Bijgevoegd de antwoorden van jouw vragen hierover, die reeds 3 maanden openstaand waren aan mijn kant. Zullen we de jaarrekening om 16:00u even telefonisch doornemen? Thanks!"

En zo dienstverlenend als je bent, heb je nog de neiging om er direct mee aan de slag te gaan natuurlijk. Plotseling verandert je rustige werkdag in een race tegen de klok, compleet met zwetende handpalmen en een koffie-infuus.

Tip! Overweeg een 'Last-Minute Helden' muur in te richten op het kantoor. Hang daar foto's op van jezelf en je collega's in superheldenkostuums, klaar om financiële rampen te voorkomen!

De eeuwige jacht op ontbrekende stukken

Je bent net lekker bezig met een dossier en dan… bam! Er ontbreekt een cruciaal document. Het vervolg zijn de mailwisselingen en telefoontjes om dat ene cruciale papiertje boven water te krijgen, zodat je het werk kunt afronden. Het voelt soms alsof je een detective bent in plaats van een administrateur. Het zou een strip zijn die hier niet zou misstaan: 'Suske & Wiske: De jacht op de verdwenen contracten"

Tip! Start een 'Wall of Fame' voor de meest creatieve excuses die je hoort. Zo hebben we vroeger allemaal ons huiswerk opgegeten zien worden door de hond toch? Daar hoefde je niet eens een hond voor te hebben.

De "Mijn zwager zegt dat het aftrekbaar is" Belastingexperts

We kennen ze allemaal: de klanten die plotseling fiscaal expert zijn geworden dankzij een gesprek op een verjaardag. "Maar mijn zwager zegt dat ik mijn nieuwe voortuin kan aftrekken als representatiekosten. Er komen weleens klanten thuis en het moet er dan wel netjes uitzien" Of: "Ik hoorde van mijn collega taxichauffeur dat mijn kosten voor de kapper en een nieuwe tandenborstel zakelijk zijn, ik moet toch vriendelijk lachen naar mijn klanten" Je weet niet of je moet lachen of huilen.

Tip! Maak een 'Mythbusters: Belastingeditie' poster voor op kantoor. Daarop zet je de wildste claims die je hebt gehoord, met daarnaast de harde fiscale werkelijkheid. Educatief én zorgt voor gegarandeerd voor een lach!

Maar wat is het werk toch leuk!

Laten we eerlijk zijn: ondanks al deze ergernissen zou je je werk voor geen goud willen missen. Want achter elke frustratie schuilt de voldoening van een perfect kloppende balans, een tevreden klant, en de wetenschap dat jij het financiële universum een beetje ordelijker maakt.

Dus de volgende keer dat je zucht bij het zien van een overvolle inbox of een wanhopige klant aan de lijn hebt, onthoud dan: jij bent de held die het allemaal in goede banen leidt. En dat verdient een applaus.

Blijf lachen, blijf de administraties verzorgen en vergeet niet af en toe je bureau te verlaten voor wat vitamine D. Je kunt het!

Alle blogs
Ondernemingsweg 2C
2404 HN 
Alphen aan den Rijn

Onze kantoren

Administratiekantoren GoedOpOrde.nlFranchise kantoor starten?
Chat openen
Welkom!
Kunnen we je ergens mee helpen? Stuur ons een berichtje en een van onze medewerkers helpt je graag verder.
linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram