Waarom krijg je een nieuw btw-nummer?
In je huidige BTW-nummer zit je BSN verwerkt. Dit BSN is een vertrouwelijk nummer wat is bedoeld voor een persoonlijke communicatie met de overheid. Als ondernemer ben je verplicht om je BTW-nummer op je website en facturen te vermelden. Hierdoor geef je dus je BSN prijs wat in strijd is met de nieuwe privacywetgeving, aldus de Autoriteit Persoonsgegevens (AP). Wellicht zie je dit niet direct als een probleem als zzp’er, maar er zit toch een risico aan de openbaarheid van je BSN. Wanneer deze in de verkeerde handen valt kan het mogelijk leiden tot identiteitsfraude.
Wat betekent dit nu?
Het komende jaar, maar uiterlijk voor 1 januari 2020, ontvang je als ondernemer met een eenmanszaak een nieuw BTW-nummer van de Belastingdienst. Dit nummer moet je vermelden op je facturen en op je website.
Ongeveer 1,3 miljoen eenmanszaken zullen een brief ontvangen. Het kan dus nog even duren voordat je de brief ontvangt met je nieuwe BTW-nummer. Je zou ervoor kunnen kiezen om het BTW-nummer van je website en facturen te verwijderen gezien de Autoriteit Consument en Markt heeft aangegeven geen prioriteit te geven op het controleren van de vermelding.
Let op: je huidige BTW-nummer zal je voorlopig ook nog moeten gebruiken voor de communicatie met de Belastingdienst, ook als je het nieuwe nummer hebt ontvangen! Uiteindelijk zal dit euvel worden opgelost zodat alleen je nieuwe BTW-nummer nog gehanteerd moet worden. Tot die tijd zul je met twee nummers moeten werken.
Bovenstaande geldt dus alleen wanneer je een eenmanszaak hebt en is niet relevant voor Vof’s, B.V. ’s, verenigingen en stichtingen. Deze hebben een fiscaal nummer (RSIN) dat niet gelijk is aan een BSN.