fbpx

Lease een fiets in 2021!

Door Dewi | 8 november 2019

Sinds 2020 is er een leaseregeling voor elektrische fietsen. Voor een paar euro per maand kunnen werknemers op de fiets naar het werk komen. Goed voor de gezondheid!

De regels voor het zakelijk fietsen zijn voor 2021 niet veranderd. Net als bij een leaseauto krijgt de leasefiets een vast bijtellingspercentage voor privégebruik. Dit percentage is gezet op 7% over de consumentenadviesprijs van de fiets.

Aantrekkelijker
Wanneer je volgend jaar een fiets ter beschikking stelt aan je medewerkers heb je niet meer de complexe boekhouding zoals die nu is. Het kabinet hoopt met deze eenvoudigere regeling meer forenzen op de fiets te krijgen.

Waarom lease fietsen?
Er zijn een aantal redenen te bedenken waarom je gebruik kunt maken van deze regeling.

  1. Duurdere fietsen
    Het wordt voor je medewerkers financieel aantrekkelijker als je een leaseregeling aanbiedt. Je subsidieert eigenlijk het fietsen naar het werk. Waar een e-bike en speed pedelec voor veel mensen te duur is, kan dit door middel van leasen wel een realistische fiets worden. Zo wordt fietsen dus ook interessant voor medewerkers die wat verder weg wonen.
  2. Alternatief voor zakelijke auto
    Het kan zijn dat je medewerkers hebt die geen leaseauto willen, omdat ze een auto niet makkelijk kwijt kunnen in de plaats waar ze wonen. Of hiervoor een extra vergunning moeten aanvragen. Misschien zit je er zelf als werkgever niet meer op te wachten aangezien het toch een kostenpost is. In het kader van duurzaamheid kun je overstappen op een leasefietsregeling. Een poolauto kun je behouden voor zakelijke ritten.
  3. Kostenspreiding
    Het kan een flinke investering zijn om e-bikes aan te schaffen als je meerdere medewerkers hebt die gebruik willen maken van de regeling. Het voordeel van leasen is dat je de kosten over meerdere jaren kunt verspreiden.

Hoe werkt het dan?
Als een werknemer gebruik wil maken van de door jou ter beschikking gestelde fiets, krijgt deze te maken met een forfaitaire bijtelling van 7%. Dit percentage wordt over de consumentenadviesprijs van de fabrikant berekend en wordt bij het inkomen opgeteld. De fiets mag dan voor zowel woon-werkverkeer als voor privé-fietsritten gebruikt worden.  Het onderhoud/service van de fiets spelen voor de bijtelling geen rol aangezien dit kosten voor de werkgever zijn. Goed om te weten is dat een medewerker met een fiets van de zaak niet meer in aanmerking komt voor de reiskostenvergoeding. Met deze regeling heeft de werknemer altijd een bijtelling. Er is geen keuze om de fiets niet privé te rijden. Het voordeel is dat er geen kilometeradministratie hoeft te worden bijgehouden.

Eigenaar
De werknemer wordt in principe geen eigenaar van de fiets. Gaat deze persoon uit dienst? Dan moet de fiets ook weer ingeleverd worden, tenzij er een overnamebedrag wordt afgesproken. Op het moment dat de werknemer de fiets in eigendom krijgt, stopt de bijtelling.

Zie je het als werkgever niet zitten om elke maand te bijtelling op te nemen in de loonadministratie en loonaangifte? Dan kun je ervoor kiezen om de fiets te vergoeden of te verstrekken aan de medewerker. De werknemer wordt in dit geval wél eigenaar van de fiets. De waarde van de fiets moet dan bij het belast loon worden opgeteld, als eindheffingsloon in de vrije ruimte (WKR) worden ondergebracht of je moet het bruteren. Een ander alternatief is een renteloze lening afspreken voor de aanschaf van de fiets. De werknemer kan de lening bijvoorbeeld aflossen met zijn onbelaste reiskostenvergoeding.

Fiets én auto van de zaak
Heeft de medewerker ook een auto van de zaak? Geen probleem! Een fiets van de zaak mag daarnaast worden gebruikt. Het idee is dat het voor deze mensen interessanter wordt om een paar dagen per week met de fiets naar het werk te komen.

Eenmanszaak?
Wanneer je een eenmanszaak hebt is een lease fiets ook mogelijk! Er komt een soortgelijke regeling waarbij je de bijtelling van 7% onder het eigen vermogen komt te vallen.

Ben jij benieuwd of je de lease fiets moet introduceren in je bedrijf? Laat je eens vrijblijvend adviseren!



    Alle blogs
    Ondernemingsweg 2C
    2404 HN 
    Alphen aan den Rijn

    Onze kantoren

    Administratiekantoren GoedOpOrde.nlFranchise kantoor starten?
    Chat openen
    Welkom!
    Kunnen we je ergens mee helpen? Stuur ons een berichtje en een van onze medewerkers helpt je graag verder.
    linkedin facebook pinterest youtube rss twitter instagram facebook-blank rss-blank linkedin-blank pinterest youtube twitter instagram